27 maj / Dags att gå dig i form

Detta är ett schema som jag själv denna vecka ska börja testa!

Promenera dig i form

Träning behöver inte vara svårt och dyrt. Med promenader kan du både gå ner i vikt och må bättre.  Kickstarta din viktjakt med träningsexperten Shirin Djavidis 4-veckorsprogram.

Ett kliv utanför dörren finns världens bästa och enklaste träningsform. Alla kan promenera och hälsoeffekterna är stora. Har du svårt att komma igång med träningen är raska promenader det perfekta sättet att få fart på både kropp och knopp.

Bränner bra

Helt gratis och utan någon speciell utrustning aktiverar du flera stora muskelgrupper och sätter fart på din förbränning när du går ut och går. Med hjälp av promenadprogrammet, lite styrketräning och sund mat i lagom portioner kan du tappa ett halvt till ett kilo i veckan.

Stressen släpper

Insidan av kroppen mår också bättre av aktiviteten. Minskad känsla av stress, ökad blodcirkulation, starkare skelett och bättre immunförsvar är några av de goda effekterna som finns ett par steg bort.

Vecka 1

Måndag – Onsdag 30 min Promenera lugnt i 5 min, gå raskt i 25 min.

Torsdag 30 min 15 min rask lunchpromenad, 15 min rask kvällspromenad.

Fredag 20 min Stretch för hela kroppen.

Lördag 30 min Promenera lugnt 5 min, raskt i 25 min.

Söndag 60 min Promenera lugnt i 5 min, raskt i 55 min.

Vecka 2

Måndag 30 min 5 min uppvärmning, gå raskt i 15 min, lugnt i 2 min, raskt i 8 min.

Tisdag 30 min Promenera lugnt i 5 min, raskt i 25 min.

Onsdag 20 – 30 min Rask lunchpromenad alternativt kvällspromenad.

Torsdag 20 – 30 min Rask lunchpromenad alternativt kvällspromenad.

Fredag 30 min 5 min uppvärmning, gå raskt i 15 min, lugnt i 2 min, raskt i 8 min.

Lördag 50 min Långpromenad i pratvänligt tempo.

Söndag 20 min Stretch för hela kroppen.

Vecka 3

Måndag 30 min Intervall: 5 min uppvärmning, gå raskt 10 min, gå lugnt 5 min, gå raskt 10 min. Varva ner.

Tisdag 20 – 30 min Rask lunchpromenad alternativt kvällspromenad.

Onsdag 30 min Morgonpromenad i raskt tempo.

Torsdag 30 – 45 min Rask promenad.

Fredag  30 min 15 min rask lunchpromenad. 15 min stretch till kvällen.

Vecka 4

Måndag 30 min Intervall:  5 min uppvärmning, gå raskt i 15 min, lugnt i 5 min, raskt i 5 min

Tisdag 20 min stretch för hela kroppen.

Onsdag 40 min 20 min rask lunchpromenad, 20 min rask kvälls­promenad

Torsdag 30 min Rask morgonpromenad

Fredag  Vila

Lördag 75 min Långpromenad i pratvänligt/raskt tempo.

Söndag 45 minLångpromenad i pratvänligt/raskt tempo.

26 maj / Myter kring träning

20 lögner som sabbar din viktminskning

Det är inte bara chips och chokladkakor som sabbar din viktnedgång. Negativa tankar är minst lika förödande. Viktklubb har listat de 20 vanligaste lögnerna vi intalar oss själva för att slippa ta tag i våra dåliga vanor.

1. ”Det är dyrt att gå ner i vikt”
Fel fel fel. Att tappa kilon behöver inte kosta skjortan. Du måste inte köpa dyr utrustning eller speciallagad mat för att lyckas. Det finns en massa träning som är gratis: Promenader, jogging, armhävningar, sit-ups med mera. Lägger du chipspengarna på frukt och grönt istället spar du förmodligen pengar. Dessutom, se din viktnedgång som en långvarig investering – det är billigare att vara frisk än sjuk!

2. ”Jag hinner inte träna”
Är du säker? Några minuter om dagen räcker för att komma i bättre form. Smyg in motion i din vardag. Ta trapporna, promenera och cykla istället för att åka buss. Eller ställ klockan 30 minuter tidigare och träna innan frukost.

3. ”Jag svullar idag, så äter jag mindre i morgon”
Eller hur. Få människor lyckas hålla nere sina kalorier dagen efter. Eller så gör man det och blir så hungrig att man trillar dit igen. Respektera din kropp och ge den ordentlig mat varje dag. Straffa den aldrig genom svält eller hetsätning.

4. ”Familjen kommer först. Sen kan jag fokusera på mig själv.”
Aj, aj- helt fel. I själva verket är det tvärt om. Du måste ta hand om dig för att orka ta hand om andra. Struntar du i dig själv har du snart inga krafter kvar att dela med dig av. Är du sjuk är du inget bra stöd för någon.

5. ”Det är inte värt besväret. Jag går i alla fall upp allt igen”
Det är inte alls konstigt att tänka så här. Speciellt inte om man har flera misslyckade bantningsförsök bakom sig. Men kom ihåg att det inte är dig det är fel på, det är dieterna som inte är rimliga. Självklart går du ner om du bara dricker kaffe och äter grapefrukt. Men det är ingen varaktig lösning. Sunda matvanor däremot, är något du kan hålla livet ut.

6. ”Mitt arbete är viktigare än min hälsa ”
Absolut inte. Däremot kan du prestera bättre på jobbet om du är i bra form.

7. ”Det spelar ingen roll vad jag väger. Jag är ful ändå”
Nej det är du inte alls. Men tänk inte på ytan utan innehållet: Din kropp är fantastisk! Fokusera på allt otroligt som din kropp kan göra istället för att sörja för att du inte lever upp till konstlade ideal.

8.”Ingen bryr sig om eller älskar mig, så varför skulle jag älska mig?”
Den gamla klyschan håller än: Du måste älska dig själv innan du kan bli älskad av någon annan. När du får bättre självförtroende blir du en mer positiv person som enklare får kontakt med andra människor. Det i sin tur ger ännu bättre självkänsla.

9. ”Det är ändå kört idag, jag kan lika gärna ge upp”
Att överäta ibland förstör inte dina chanser att permanent förlora vikt. Hoppa upp i sadeln igen på en gång. Gör inte skadan värre genom att äta ännu mer. Det är aldrig för sent att börja om.

10. ”Jag jobbar hårt. Jag förtjänar att äta en massa godis och kakor.”
Jobbar du hårt förtjänar du att skämma bort dig själv. Men att överäta är en form av straff, kroppen mår inte bra av det. Det finns andra typer av belöning som inte sätter sig kring midjan- massage, ett varmt bad eller en ny tröja till exempel.

11. ”Det är insidan som räknas”
Absolut, därför är det så viktigt att tänka på vikten. Extra kilon på utsidan bryter ner och skadar insidan. Ta hand om dig genom att gå ner i vikt så kommer insidan -hjärta, lungor, blodvärden med mera- att bli starkare och friskare.

12. ”Min partner älskar mig oavsett hur jag ser ut”
Helt sant. Men det här handlar inte om din partner utan om dig. Går du ner i vikt blir du starkare, friskare och får mer energi. DU mår bättre.

13. ”Mat är det enda som kan få mig glad”
Du måste bryta den här vanan. Mat är bränsle och inte tröst. Fundera på varför du använder mat på det här sättet.

14. ”Jag känner mig oartig om jag tackar nej till kakor och fet mat”
Om dina vänner eller din familj tar illa upp för att du vill sköta om din hälsa är de inga riktiga vänner. Förklara läget.

15. ”Jag är gammal. Och äldre människor är överviktiga”
Det är sant att det är lättare att gå upp i vikt när man blir äldre eftersom ämnesomsättningen sjunker. Men styrketräning kan förhindra det. Börja redan idag!

16. ”Jag är fortfarande ung, jag kan gå ner senare”
Statistiken talar emot dig. De flesta går upp i vikt när de blir äldre, inte ner. Bästa tiden att tappa kilon är nu.

17. Jag kan äta lika mycket som min man”
Du vet säkert att det här inte är sant. Många kvinnor går upp i vikt då de gifter sig och börja äta lika stora portioner som sin make. Män har mer muskelmassa och är oftast längre än kvinnor, därför bränner de mer kalorier och behöver mer mat.

18. ”Det är fel på min ämnesomsättning”
Det kan stämma. Men det är väldigt sällsynt. Kolla med en läkare om du är osäker.

19. ”Alla i min familj är överviktiga”
Kanske det, men det innebär inte att du också måste vara det. I vissa fall beror övervikt på genetiska orsaker. Men det betyder inte att du är dömd till ett liv som kraftig. Men du kanske måste kämpa lite hårdare för att hålla vikten.

20. ”Jag är för tjock för att träna”
Har du mycket övervikt bör du ta det lugnt. Men du kan börja motionera i liten skala. Rör dig hemma, gå korta promenader och öka takten så småningom.

inlägg lånat här

26 maj / Förarhytten på tåget !

10325581_10152854725983032_7393184188509269318_n 10356015_10152854725918032_51354438171533142_nMåndag morgon!
Skulle öppna butiken denna morgon hade jag tänkt mig, dock gick det inte som planerat.. I årstaberg blir vi passagerare meddelade att det är upp till 15minuter förseningar på pendeltågen, jag kliver av för att möjligtvis hoppa på tåget mot kungsängen då jag trodde att det endast var uppsala tåget som hade problem denna morgon.. Från ingenstans när jag klivit av tåget så stängs dörrarna men förarnas dörrar är öppna så jag blir inropad att komma in i hans lilla hytt. Wow! Så från årstaberg till tcentralen åkte jag i säkerhets ansvariges hytt. Fick en stor överblick hur de arbetar, detta är inget som händer varje dag!
Dock blev jag väldigt försenad till jobbet tyvärr, men nu är jag faktiskt äntligen på plats.

25maj / min onsdag, eran söndag

20140525-121409-44049782.jpg

När man jobbar i detaljhandeln är det icke vanliga arbetstider från åtta till fyra son gäller inte, utan varje dag i veckan oavsett helgdag som vardag. Det har väl sina fördelar som nackdelar men nu är det trotts allt söndag och jag har bara måndag och tisdag kvar att arbeta innan jag blir ledig min helg som är onsdag torsdag söndag nästa vecka!

Hoppas på fantastiskt väder.

1 2